Google en Johnson and Johnson samen in robotchirurgie

Startup Verb Surgical wil robotica voor chirurgie gaan ontwikkelen

Startup

Al vele jaren domineert Intuitive Surgical, bekend van de Da Vinci robot, de markt voor robotchirurgie. Een startup uit de gelederen van Google en de gigant uit de zorgsector Johnson & Johnson gaat hier mogelijk verandering in brengen. Deze week is bekend gemaakt dat Verb Surgical zich op de markt gaat richten.

De kennis van Johnson & Johnson op het vlak van medische apparatuur is enorm. Het Amerikaanse bedrijf, met wereldwijd ruim 125.000 werknemers en een omzet van 74 miljard in 2014, gaat de specialistische kennis van medische apparatuur combineren met de kennis van Google op het vlak van beeldverwerking en kunstmatige intelligentie. De website van Verb Surgical spreekt van de gezamelijke ambitie om de operatierobots slimmer te maken.

Aan het hoofd van de startup staat Scott Huennekens. Hij is de voormalig CEO van Volcano Corporation, een bedrijf dat is overgenomen door Philips.

Markt

De lancering van het nieuwe bedrijf wordt wel geheimzinnig genoemd vanwege de beperkte beschikbare informatie. Wellicht niet vreemd dat de partijen zich niet in de kaart laten kijken, gezien de grote belangen bij het betreden van de veelbelovende markt voor operatierobots. De geschatte omvang van de markt voor operatierobots stijgt van een kleine drie miljard in 2014 naar ruim 20 miljard in 2021.

Dat ze verder niet geheimzinnig doen over grote ambities blijkt niet alleen uit de omschrijving van het doel om de robots slimmer, kleiner en goedkoper te maken. Ook de werving van het personeel (ingenieurs, designers, marketeers en meer) laat weinig te raden over. Verb Surgical is een partij om rekening mee te houden.