Maarten Coolen en robot Tom

Een artikel door Maarten Coolen van zorgorganisatie Zuyderland over het EU project Grow Me Up

Door – Maarten Coolen

Robot Tom

Afgelopen week is Robot Tom op bezoek geweest in Zuyderland Hoogstaete in Sittard. Een eerste kennismaking met de cliënten, bezoekers en vooral ook medewerkers. Robot Tom is het eerste prototype van een ‘social robot’ binnen het GrowMeUp project.

Robot Tom is een social robot die als maatje bij ouderen gaat wonen en hem/haar kan ondersteunen bij het dagelijkse leven. Robot Tom, of welke naam en kleur de cliënt hier straks ook aan geeft, is een robot die ‘zijn’ oudere leert kennen op basis van behoeftes en patronen. Afwijkingen of bijzonderheden worden gesignaleerd waarna er actie ondernomen kan worden. Zo is Tom uitgerust met valdetectie en emotieherkenning (gezicht en postuur). De robots die straks gebruikt gaan worden binnen het project communiceren met elkaar via een ‘Cloud’, dit maakt het mogelijk dat robots van elkaar leren en informatie kunnen delen die relevant is.

Is dit de nieuwe robotstofzuiger van televisie?

De eerste kennismaking met robot Tom, vorige week, was met name bedoeld om iedereen in woon- en zorgcentrum Hoogstaete van zorgorganisatie Zuyderland de kans te geven live te ervaren wat een robot is voordat de trials vanaf februari 2016 gaan beginnen. Wij waren heel erg benieuwd naar alle reacties van cliënten, belangstellenden en onze medewerkers.

Eén van de eerste reacties die wij kregen was van een jonge dame van 87 die woont in Hoogstaete. Ze vroeg ons of dit nu zo’n nieuwe robotstofzuiger was die ze op televisie had gezien en of HAGO deze nu ging gebruiken!

Over het algemeen is robot Tom zeer druk bezocht en hebben wij hele positieve reacties gekregen van onze cliënten. Het was prachtig te zien hoe ouderen de robot benaderde, ‘menselijke’ opmerkingen als “Oh, wat schattig!” en “Oh, wat lief!”, “Wat ziet hij er aardig uit!” en “Ik zou er zo verliefd op worden!” waren vaak gehoord. Naast deze reacties hebben wij natuurlijk ook doorgevraagd naar het eventuele nut en ook hierop kwamen bevestigende antwoorden en werd het nut van het gebruik van een robot ingezien. Op basis van de reacties die wij kregen vorige week zijn inmiddels al de eerste aanpassingen aan de robot gedaan.

Ik zou er zo verliefd op kunnen worden!

Natuurlijk waren er ook kritische reacties van bewoners en medewerkers die zich afvroegen wat ze met een robot moesten en of dit niet ten koste zou gaan van de ‘handen aan het bed’. Hierover zijn wij in gesprek gegaan en bleek dat na de nodige uitleg veel van de scepsis verdween. Blijkt maar weer dat een goede uitleg en introductie het halve werk is. Wij hebben er een hele week voor uitgetrokken, maar zijn erg blij het op deze manier gedaan te hebben!