Heirman over technologie en ouderen

Verpleegkundige en ICT’er Eric Heirman deelt zijn ervaringen over technologie en ouderen

Door – Sjoerd Wierenga

Heirman

Eric Heirman is verpleegkundige en heeft een achtergrond in de ICT. Deze geweldige combinatie biedt de basis voor een interview over ervaringen met technologie en zijn ideeën over de toekomst.

Wat is jouw ervaring met technologie in de zorg?

De zorg loopt erg achter op de ontwikkelingen, de ontwikkelingen worden beperkt ingezet en het stukje technologie dat we hebben is niet goed ingericht. We leren medewerkers met complexe systemen werken die elk teveel stappen kennen en onnodig tijdrovend zijn. Ik ben van mening dat, breed genomen, de technologie nu meer tot last van de medewerkers is, dan dat het oplevert.

Hoe ervaar je dat senioren omgaan met technologie?

Wisselend. Ik zie de groep steeds vaker in aanraking komen met smartphones en tablets. In mijn eigen kring wordt me gevraagd telefoons aan te passen door de functies die gebruikt worden samen te bundelen en de niet gebruikte functies te verbergen, in kader van gebruiksgemak. Er is interesse voor de technologie, maar veelal ontbreekt de diepgang.

Eenvoud slaat het beste aan.

Wat is het grootste voordeel van de toepassing van technologie?

Technologie neemt (onnodig) werk uit handen en faciliteert de medemens, zodat zij zich kan richten op de belangrijke taken. Doen waar het allemaal om draait: zorgdragen voor onze cliënten/patiënten, terwijl we zoveel mogelijk ontlast worden in randtaken.

Welke andere voordelen ervaar je?

Technologie verbindt elkaar en vergroot de wereld voor het individu. Taken die anders complex zijn, kunnen met technologie vereenvoudigd worden, versnellen, overzichtelijker gemaakt worden etc. Men kan gemakkelijk in contact worden gebracht met familie, disciplines en ga zo maar door.

Wat zijn volgens jou de uitdagingen?

De grootste kans is de huidige technologie goed onder de loep te nemen en afstemmen met de werkvloer wat zij werkelijk nodig hebben. Er komen in sneltreinvaart nieuwe ontwikkelingen bij. Ik denk dat het belangrijk is voor organisaties om hier snel bij te zijn en te integreren op de werkvloer. De zorg wordt complexer en er is steeds minder tijd voor de bewoner, althans, dat wordt zo ervaren. Technologie is bij uitstek geschikt om werk uit handen te nemen zodat er meer tijd vrij komt voor de patiënten/cliënten.

Hoe sta jij er als professional tegenover?

Ik ben er klaar voor!

Om te gaan zoeken naar oplossingen, om te denken aan applicatiemogelijkheden en mensen met elkaar te verbinden. In mijn optiek kunnen dat soort ontwikkelingen niet snel genoeg geïntroduceerd worden (mits goed uitgezocht natuurlijk). Teveel tijd gaat verloren in taken die er niet echt te doen, vanuit het zorgoogpunt.

En je collega’s?

Ze houden zich beperkt bezig met technologie en vinden het wel best als iemand anders er naar kijkt. Op dit moment is taakvolwassenheid een issue, maar tegelijkertijd wordt er zoveel aan onze collega’s gevraagd. Ook over onderwerpen zoals technologie. Men wil dat er niet bij nemen. Zorgmensen zijn bij uitstek doe-mensen.

Het voordeel dat technologie kan opleveren, daar is wel interesse naar. Als het makkelijker kan, dan wordt de rode loper uitgerold naar de persoon met de oplossing.

Stelling: de robot gaat waarde toevoegen aan de hulpbehoevende medemens!

Yes, dat gaat zeker gebeuren. Ik ben nog niet heel bekend met de huidige robots. Ik droom van een robot die ik mee kan nemen en kan vragen een foto te laten maken van een wond. De robot geeft op zijn beurt een uitgebreide analyse van de wond en raad materialen aan.

Ik droom van een robot die, wanneer ik even geen toezicht kan houden, dat plaatsvervangend voor mij doet, de mensen entertaint en mij op tijd laat weten dat ik ergens op moet reageren terwijl ik met een cliënt/patiënt op de kamer ben.